Popular Science Articles

Videnskab.dk

Godt nyt for truede dyr og økosystemer: Løsningen kan findes i det mikroskopiske univers

Ved at ’styre’ deres mikrobiom kan vi måske redde de truede koralrev, som huser 1/4 af alle verdens fiskearter. Metoden kan også bruges til at hjælpe truede dyr. Kunne det ikke være fantastisk, hvis vi kunne sikre overlevelsen af truede dyr og økosystemer? Hvis de snart uddøde koraller kunne forblive med deres flotte farver og enestående evne til at huse tusindvis af fisk? Eller tænk, hvis vi kunne redde hele bestande af frøer fra at uddø på grund af smitsomme sygdomme?

Kapitel 14 Professor Lone Gram

»Jeg har altid været drevet af, at det, jeg laver, skal være til nytte. Med det mener jeg ikke nødvendigvis, at min forskning i morgen skal øge bruttonationalproduktet eller give tretusind nye arbejdspladser, men snarere et nytteperspektiv i bred forstand. Nytte kan også være at gøre os klogere på biologien omkring os og verden som for eksempel klimaforandringer. Jeg startede i 1980 på Landbohøjskolen som det, der hed levnedsmiddelkandidat. I 1983 havde jeg mit første anvendte mikrobiologikursus, og jeg syntes, det var fuldstændigt fantastisk, hvad bakterier kunne, og hvad man kunne bruge dem til. Så nysgerrighed, og især om mikrobiologien, det er den anden drivkraft.«

Mikrobiologen: Vi begynder at indse, hvor stor magt mikroorganismer har over vores liv

"Mikrobiologer har i årtier været besat af at isolere og dyrke de rene bakteriekulturer, og det har lært os fantastisk meget om bakteriers vækst og adfærd. Men i stigende grad forstår vi, at sådan ser naturen slet ikke ud. Der lever en kompleks blanding af forskellige arter af bakterier og af andre mikroorganismer i mikrobiologiske samfund – nogle kalder det mikrobiomet. Og vi er begyndt at forstå, at det er det samlede ‘output’ fra disse komplekse mikrobiomer, der har en fundamental betydning for vores og Jordens udvikling."